Slikar Hilmija Ćatovic roden je 15. III 1933. godine u Skoplju od
oca Ilijaza, Rožajca, profesora Velike medrese u Skoplju, i majke
Džemilje, djevojačko Zejnelagić, iz Rožaja.
Njegov otac Ilijaz, radio je kao činovnik u Rožajama i bio je
poslanik Demokratske stranke. Po nalogu ondašnje radikalske vlade
premješten je iz Rožaja u Makedoniju, u Kočane. U Makedoniju je
prešao sa porodicom.
O tome Hilmija kaže: "Otac je, ne znam koje godine, stigao u
Makedoniju. Zapravo, po nalogu tadašnje vlade on je na neki način
protjeran iz Rožaja. Mislim da su onda na vlasti bili radikali, a on
je bio demokrata, pa je bio premješten iz Rožaja za Kočane. U
Rožajama je bio činovnik i bio je poslanik. Bavio se politikom i
nije godio vlastima, pa se, vjerovatno, neko na njega žalio i zbog
toga je premješten u Kočane. U Makedoniju je prešao sa svojom ženom,
mojom majkom, sinom iz prvog braka Hivzijom, kćerkom Hidajetom,
sinom Fehmom, a mozda se Ifeta rodila tamo. Halida i ja smo rođeni u
Makedoniji. Moje starije sestre i braća tamo su išli u školu."
Ilijaz je u Kočanima radio dok u Skoplju nije formirana Medresa
kralja Aleksandra, kada je postavljen za profesora arapskog i
turskog jezika. Poslije njegove smrti porodica je ostala u Skoplju
sve do početka Drugog svjetskog rata. Jedna kćerka se udala za
Kočanca, a Hilmija je pred sam rat kao sedmogodišnjak, došao u
Rožaje kod brata Hivzije, komunističkog aktiviste, koji se upravo
bio vratio sa izdržavanja višegodisnje zatvorske kazne u Sremskoj
Mitrovici. Majka je, sa ostalom djecom, došla u Rožaje neposredno
pred ulazak Nijemaca. Ratne godine proveli su u Rožajama. Brat
Hivzija poginuo je kao istaknuti borac pred kraj rata.
Hilmija je osnovnu školu završio u Rožajama 1948, a nižu gimnaziju u
Beranama. Odmah po završetku niže škole otišao je na radnu akciju početak
izgradnje Novog Beograda. Te godine upisuje se na Srednju umjetničku
školu u Herceg Novom. Direktor škole bio je Milo Milunović, a
profesori slikarstva Petar Lubarda i Mirko Kujačić. Hilmija je bio u
klasi Mirka Kujačića. Kod njega je proveo dvije i po godine.
U Herceg Novom, Hilmija je učio zajedno sa Dadom Đurićem, Urošem
Toškovićem, Slobom Pejovićem. U to vrijeme u školi je bilo mnogo
starijih učenika od Ćatovica. Bilo je ljudi koji su tada imali
četrdesetak godina. Tamo je bio Filo Filipović, koji je u školu
došao kao kapetan, pa Slovenac Stepan Kežar, koji je imao preko 40
godina, zatim Đuro Pulitika, koji je takođe bio stariji od redovno
upisanih đaka. Učenici su bili raznih nacionalnosti. U vrijeme
Hilmijinog boravka u Herceg Novom, školu su učila dva Albanca,
nekoliko Hrvata i Muslimana, među kojima su bili Besalet Pojatić iz
Pljevalja i Aljo Smaijilagić iz Berana.
Škola u Herceg Novom bila je izuzetno kvalitetna. Vladao je duh
prave umjetničke škole. Moguće je da je na to uticao neobičan sastav
učenika po starosti. Stariji učenici su unosili radnu atmosferu i
umjetnički duh. Puno se radilo. "Ja se skoro ne sjećam da je bilo
časova, tu se po cio dan radilo u klasi. Radilo se i vani. Čini mi
se da nije bilo ograničenja kad počinju a kada se završavaju časovi.
Tu se non-stop radilo. Išli smo i u prirodu. Menza nam je bila
udaljena od škole otprilike 300-400 metara, pa se sjećam da smo
usput nailazili na vrlo interesantne detalje. Pored puta bilo je
puna zelenila i raznorazne dječice. I dobro se sjećam, recimo, Dado
je imao običaj pri svakom odlasku na doručak ili večeru, a on bi
pošao malo ranije od ostalih - da usput nacrta nekog magarca ili
neki detalj iz prirode. Često je portretisao i djecu koju je sretao.
Tako smo i mi radili. Mnogo smo se bavili akvarelom. Nekakav
materijal sma dobijali, dosta smo i sami pravili boje. lmali sma
pigmente, boju u prahu, pa smo pravili boje za slikanje - jajčane
tempere. Nažalost, iz tog perioda nemam ništa sačuvano. U Rožaje
sam dolazio na raspust i crtao. To sam radio još od osnovne škole.
Sjecam se, kad sam bio osnovac u Rožajama je postojao Pionirski dom,
pa sam još tada pravio neke slike i to u ulju. To su bile slike sa
onih značaka: Lenjin, Staljin i šta ja znam. Te slike su bile
okačene u Domu. Neki ljudi se i sad sjećaju tih slika pa mi ih
pominju. A kao srednjoškolac, kada bih dolazio na raspust, crtao sam
dosta. Naročito sam crtao domaće zivotinje. U Herceg Novom nije
bilo mnogo domaćih životinja, uglavnom je bilo magaraca i koza. Čak
i kada bih išao na kupanje na Ibar, nosio sam blok i crtao", sjeća
se Hilmija Ćatović.
Zbog svoje teške ekonomske situacije u kojoj se nalazio, Hilmija je
bio prinuđen da poslije dvije i po godine učenja u Herceg Novom,
1951. godine pređe kod sestre u Skoplje i da tamo nastavi školovanje.
Upisao se u treći razred Srednje umjetničke škole u drugom polugođu.
Bio je na slikarskom odsjeku, u klasi poznatog slikara Lazara
Ličenoskog. Osim Ličenoskog, profesori su mu bili i Nikola
Martinoski, kao i nesto mlađi i moderniji Lazeski. U tom periodu
Ćatović počinje da se interesuje za monumentalno slikarstvo, pa je
često pomagao profesoru Ličenoskom u ateljeu na izradi mozaika.
Ljubav prema ovoj slikarskoj tehnici nastavila se i kasnije, pa je
u nekoliko navrata i samostalno radio mozaike, a na ovoj tehnici je
i magistrirao kod Rajka Nikolića na Akademiji primijenjenih
umjetnosti u Beogradu. O tome Ćatović govori: "Ličenoski je volio
mozaik i stalno je donosio kamenje iz Bečića, crveno kamenje.
Zapravo, gdje god je išao, donosio bi neko kamenje, pa smo mu i mi
đaci donosili kamenje sa raznih strana. Ja sam često svraćao u
atelje kod profesora i pomagao mu da lomi kamen za mozaike. Tu sam
dobio neku slikarsku osnovu i želju za mozaikom. Kasnije sam se na
Akademiji, a i u životu, bavio mozaikom. Čak sam i magistrirao na
mozaiku."
Atmosfera u Srednjoj umjetničkoj školi u Skoplju, bila je slična
onoj u Herceg Novom. Bila je i to izuzetno dobra škola.
U vrijeme školovanja u Skoplju, Ćatovićeva porodica preseljava se iz
Rožaja u Novi Pazar. Po završetku Srednje umjetničke škole u
Skoplju 1953. godine, koju je završio sa odličnim uspjehom, Hilmija
odlučuje da nastavi sa školovanjem, pa se upisuje na Akademiju
primijenjenih umjetnosti u Beogradu. O tome kaže: "Uzeo sam
dokumenta i trebalo je ponijeti radove na konkurs. Došao sam na
prijemni ispit. Bio sam pun samopouzdanja kada sam došao, međutim
bilo nas je 120 na prijemnom.
I kada sam saznao da treba da se primi nekih dvadesetak kandidata,
počeo me hvatati strah. A još kada sam vidio da ima mnogo onih koji
dobra crtaju, već se javila bojazan da uopšte neću proći. Poslije
nekoliko dana, kada sam došao da vidim rezultat, nijesam našao svoje
ime na spisku primljenih. Bio sam razočaran. Otišao sam kod Sofije u
referentsku službu da uzmem dokumenta. Sofija je bila osoba sa
nevjerovatnim pamćenjem i kada sam ušao, oslovila me je prezimenom:
"Šta je Ćatoviću?" Rekoh: "Došao sam da uzmem dokumenta". "Zašto?" "Nijesam
prošao, nema me na spisku." Sofija reče: "Jesi li ti to dobra
pročitao?" "Jesam!" "Jesi li ono dole pročitao, onaj tekst ispod
spiska?" "Nijesam." "ldi pa pročitaj." Kada sam se vratio,
primijetio sam jedan tekstić ispod spiska na kojem je pisalo da sam
jedini primljen na II godinu. Komisija je dozvolila da preskočim
prvu godinu. Obrazloženje je bilo da sam nadaren. I tako sam odmah
postao student II godine, pod uslovom da neke teoretske predmete,
iz prve godine, ispolažem do juna mjeseca. Sve vrijeme studija bio
sam u klasi Vinka Grdana."
Akademiju primenjenih umetnosti studirao je četiri godine i
diplomirao u junu školske 57/58, sa ocjenom 10. O svom školovanju
na Akademiji, Ćatović kaže: "Studirao sam sa puna talentovanih
studenata. To je bilo višenacionalno društvo. Bio je jedan Slovenac,
jedan Hrvat, dva Bosanca - jedan Musliman (Omer Resić) i Srbin (Vlada
Purić), pa Bora Aleksić, kasnije poznati profesor na sarajevskoj
Akademiji, dobar slikar i grafičar, Miodrag Vatrabedijan iz Beograda,
Ana Viđen, i drugi. 1z moje generacije izašlo je nekoliko profesora
akademija i srednjih škola i dobrih slikara."
Prvu samostalnu izlozbu Ćatović je priredio u Novom Pazaru, već
poslije četvrte godine studija. To su bili radovi koji su nastali za
vrijeme ljeta. Po završetku Akademije, vratio se u Novi Pazar i
ubrzo otišao na odsluženje vojnog roka. Vojsku je služio u Podgorici
kao inženjerac, ali ubrzo je prebačen u klub gdje je dobio jednu
prostoriju i materijal za slikanje. Tamo je puno slikao pa je
napravio jednu izložbu u Podgorici i jednu u Sarajevu. Sem slikanja
u klubu, radio je i neke druge poslove u kulturi. Osnovao je dramsku
sekciju. U njegovoj klasi bili su poznati glumci Vlado Stefanović i
Husein Čokić. Hilmija je radio scenografiju za njihove predstave.
Gostovali su u Dubrovniku, Splitu, i još nekim mjestima.
Po odsluženju vojnog roka Ćatović se vraća u Novi Pazar. Međutim,
iako je u to vrijeme vladala oskudica školovanih ljudi, on ne
uspijeva da se zaposli zbog planskog raspoređivanja kadrova. Savjet
za kulturu i prosvjetu iz Beograda nije dozvoljavao da on, sa
visokom stručnom spremom, radi u osnovnoj školi, već na nekom drugom
mjestu odgovarajućeg ranga. O tome Ćatović kaže: "lz Beograda je
stalno dolazilo, crvenim slovima zapisano na kraju pisma, da mi ne
odgovara radno mjesto u osnovnoj školi. U Beogradu su znali da u
Novom Pazaru postoji gimnazija, učiteljska škola i fabrika tekstila
"Raška", i da bih ja kao primjenjaš tamo bio korisniji nego u
osnovnoj školi. Tako je prošla cijela školska godina u preganjanju
izmedu Savjeta u Beogradu i nekih ljudi iz Pazara, koji su željeli
da me zaposle u osnovnoj školi."
Ćatović, krajem ljeta 1960. godine, konkuriše u Prištini u novinsko
izdavačkom preduzeću "Rilindija" za mjesto dizajnera opreme knjige.
O tome on priča: "Inače, to je neobično ispalo. Te godine sam puno
radio u Novom Pazaru i pripremao sam izložbu. Otišao sam u Skoplje
da obiđem sestru i da kupim neki materijal. Odlučio sam da na
povratku iz Skoplja svratim u Prištinu, jer nikada nijesam bio u tom
gradu. Na stanici u Kosovu Polju siđem da vidim taj grad o kome se
puno pisalo da se gradi, izgrađuje. Putovao sam jutarnjim vozom i
rano sam stigao. Išao sam ulicom i došao do Pozorišta. Stao sam
ispred i gledao to zdanje. Nasmijao sam se jer sam vidio da liči na
tipično rusko zdanje, rusku arhitekturu.
Ugledao sam kako niz stepenice pozorišta silazi Hasan Mekuli, njegov
tadašnji upravnik, a moj cimer iz gimnazijskih dana u Beranama. On
se tada bavio književnošću i prevođenjem. Tu sam se upoznao i sa Ali
Hadrijem. Pitali su me gdje sam i šta radim. Ja sam im rekao da sam
slobodan. Oni su me savjetovali da dođem u Prištinu, jer u tom gradu
nema slikara. I tako sam ja 1. septembra došao u Prištinu i radio u
izdavačkoj kući "Rilindija". .
Već na samom početku Ćatovićevog rada u "Rilindiji" stižu priznanja.
Na Sajmu knjiga u Beogradu, neke knjige koje je on pripremio
dobijaju nagradu. Kasnije se Ćatović bavio i udžbenicima,
ilustrovanjem udžbenika, i knjigom uopšte. Nakon godinu dana rada u
"Rilindiji" raspisan je prvi konkurs za nastavnike Više pedagoške
škole - likovni smjer. Hilmija je konkurisao i bio je primljen. U
toj školi proveo je dvanaest godina kao profesor slikarstva, sve
dok ona nije prerasla u Akademiju umjetnosti, na kojoj je takođe na
prvom konkursu izabran za profesora. Na Akademiji ostaje sve do
nemilih dogadaja na Kosovu marta 1999. godine, a 15. III 2000.
godine, tačno na njegov rođendan, prestao mu je radni odnos i odlazi
u penziju.
U Prištini je Hilmija bio izuzetno aktivan. Osnovao je udruženje
umjetnika; zapravo u početku to je bio Klub, koji je kasnije
prerastao u Udruženje likovnih umjetnika. U više navrata bio je
predsjednik Kluba i Udruženja.
O svom slikarskom radu i uslovima u kojima je radio, Ćatović kaže:
"U Prištini sam imao svoj atelje. Dugo su to bile neke barake, ali u
redu, a onda sam dobio pravi atelje. Mislim da sam puna radio. Ne
bih mogao da kažem koji je to bio broj urađenih slika, vjerovatno
koliko god da kažem, više je od toga. U pitanju je četrdeset godina
rada, a ja sam puna slikao, crtao."
Hilmija Ćatović je oženjen suprugom Nadom i ima dva sina, slikara
Ervina i stomatologa Darija.
Danas Hilmija Ćatović živi sa suprugom kao izbjeglica sa Kosova u
svojoj skromnoj vikendici u Rožajama, i kako kaže: "Eto, sudbina je
htjela da se vratim u Rožaje, prisilno, ali ipak sam tu."
U Prištini je ostalo sve one što je u toku svog radnog vijeka radio
i sticao. a tome Ćatović kaže: "Imao sam atelje i u njemu puna slika
i puna raznog materijala: slika, fotografija, kataloga, crteža,
skica, minijatura. Znam da je bile spakovano i uvezano 80
minijatura. Sigurno 50 slika različitog formata, mnogo pribora i
alata, i što je najgore, možda cije]a dokumentacija. Bezbroj
slajdova i fotografija slika, kataloga sa raznih izlozbi, i
zajedničkih i samostalnih. Kritika iz novina u fasciklama. Znam da
je atelje razbijen i sve je odnijeto. Kakva je sudbina svega toga,
ne znam? To je atelje u zgradi fakulteta. A atelje u Kosovu Polju,
tame je isto bio priličan broj slika. Čujem da je nešto knjiga i
nešto slika ostalo na terasi. Vjerovatno to nije ni deseti dio slika
koje su tame bile. Ali mogu reći da mi je najviše žao dokumentacije.
Ne toliko slika. Možda sarno onih slika iz ranijih perioda. Čuvao
sam sliku-dvije iz ranijih faza. Njih mi je žao. Možda će slike
visiti na zidovima nečijih saba, ali dokumentacija nikog ne
interesuje sem mene. Ona je vjerovatno uništena, a slike, znam da su
na nečijim zidovima, i pretpostavljam da će one i dalje živjeti.
Jedan broj slika koje sam imao u stanu, nadam se da su još tamo.
Tamo je bile 15 slika većeg formate 150x150, i oko trideset
100x100."
Iz rukopisa I. Hadžića: Slikar - Hilmija Ćatović"
Samostalne izložbe
1957. godine - Novi Pazar
1959. godine - Titograd, Sarajevo
1967. godine - Svetozarevo
1968. godine - Novi Pazar
1969. godine - Priština
1971. godine - Zagreb
1972. godine - Skoplje
1973. godine - Novi Sad
1979. godine - Bazel
1980. godine - Brčko
1981. godine - Priština
1982. godine - Rožaje, Ivangrad, Pljevlja
1983. godine - Titograd, Priština
1984. go dine - Beograd
1985. go dine - Grožnjan
1986. godine - Novi Pazar
1992. godine - Beograd
1993. go dine - Niš, Leskovac, Priština
1996. godine - Kruševac, Čačak, Novi Sad, Opovo, Pančevo, Beograd
1997. godine - Zrenjanin, Novi Pazar
1998. godine - Priština
1999. godine - Rožaje, Bar
Izložbe u inostranstvu
-
Zersov (Poljska) - Izložba Međunarodnih kolonija
-
Sinjez (SSSR) - Međunarodna kolonija
-
Katovica (Poljska) - Zelengora 1972.
-
Bukurest, Koln, Hilden, 1978.
-
Paris, Lyon, Stuttgart, 1979.
-
Damask, Cozenza, Aman, Ankara, 1980.
-
Montreale, 1981.
-
Kairo, 1984.
Nagrade
1964. - Priština, decembarska nagrada za slikarstvo SAP Kosovo
1971. - Beograd, nagrada KPZ Srbije na "Oktobarskom salonu",
Rožaje, nagrada "XXX septembar"
1973. - Priština, nagrada ULUK-a, Priština, nagrada UPUK-a
1974. - Priština, nagrada "Jedinstvo"
1975. - Tuzla, otkupna nagrada na 3. izlozbi "Jugoslovenskog
portreta",
Cetinje, otkupna nagrada "Salon 13. novembar"
1977. - Sombor, otkupna nagrada "XV likovna jesen"
1979. - Tuzla, otkupna nagrada "Jugoslovenski portret"
1980. - Priština, nagrada za crtez UPUK-a
1981. - Priština, nagrada za sliku ULUK-a
1982. - Priština, nagrada ULUP, Priština, nagrada salona
1983. - Priština, nagrada ULUK
1984. - Priština, novembarska nagrada grada
1985. - Priština, nagrada ULUK
1998. - Priština, nagrada salona
1999. - Nagrada "Pivo Karamatijević" međurepublička zajednica za
kulturu
2000. - Prva nagrada grada Rožaja na konkursu za amblem grada
SLIKE |