Rođen je 4.
jula 1915. godine u Pljevljima, kao osmo dijete u porodici Salihbega
i Atije Selmanovic.Osnovnu školu završio je u Pljevljima, a
gimnaziju u Beranama, Pljevljima i Sarajevu.
Već 1937. godine u «Jugoslovenskom nlistu» nepoznati autor ističe
izuzetan talenat Selmanovića , koji je uradio nekoliko portreta
istaknutih Sarajevskih prvaka, zatim po naruđžbi portret Vladimira
Mačeka i mnogih drugih .
U listu se ističe, da je Behaudin crtao od najranijih dana svoje
mladosti, pa «zaslužuje da bude primljen u Akademiju umjetnosti u
Zagrebu».
Od 1937 do 1941. godine studira u Državnoj akademiji umjetnosti u
Zagrebu, u tri slikarske škole: u slikarskoj školi prof. Krsta
Hegedušića, potom prof. Joze Kljakovića i najzad kod prof. Marine
Tartaglije. Godine 1941/42, provodi na specijalizaciji dva semestra
kod Tartaglije.Diplomski ispit na Zagrbačkoj akademiji i zvanje
profesora stekao je 22. 06. 1943. godine, kada se i vraća u
Sarajevo, gdje zakupljuje atelje i počinje sa radom.
Sa grupom slikara aktivno učestvuje u formiranju Udruženja likovnih
umjetnika Bosne i Hercegovine, kada i otvara svoju prvu samostalnu
izložbu u novoslobođenom Sarajevu.
Od 1945-1948 godine radi kao profesor I i II ženske gimnazije u
Sarajevu, potom učiteljske škole, pa ponovo u Državnoj II ženskoj
realnoj gimnaziji, tada i napusta rad u prosveti.
Bio je subjektivan i gord i nije htio da predaje po ničijim
upustvima crtanje, a najmanje po štivu iz čitanki, događajima iz
NOB_a, po upustvima i direktivama CK, sa zidnih novina, plakata,
proglasa i «malih vrabaca».
Želio je da najmlađoj populaciji, srednjškolcima, prenese toplinu
pejzaža, kitnjastu igru bašti, šarenilo folklora, patetičnu
nostalgiju narodne poezije ;jer to niko nije vidio bolje od njega.
Tragično je bilo to što je bio neshvaćen u tim danima iako su se
njegova traženja podudara sa «estetikom decenije» .
Od tada pa sve do penzionisanja živi samo od slikarstva i za
slikarstvo, uglavnom izdržavan od strane braće, rodbine i ljubitelja
umjetnosti.
Selmanović je u Turskoj boravio od 1954. godine , gdje je proučavao
islamsku umjetnost, a 1966. godine bio je na studijskom putovanju u
Francuskoj, potom u Grčkoj, Italiji i ponovo u Turskoj.
Godine 1965. započinje da radi poznati ciklus «Počiteljskih
pejzaža», a 1966 dovršava ih u svom ateljeu u Sarajevu. Već
1967.godine dobija i najviše priznanje BiH - 27.julsku nagradu, a
1968. dobija status samostalnog umjetnika, dok je 1969. penzionisan.
Nije želio da izlaže svoje radove, pa je za života imao svega pet
samostalnih izložbi i to pod velikim pritiskom prijatelja i
rodbine, i 78 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu.
Bio je poznat kao zatvorena ličnost u odnosu prema ljudima, ali se
svojim radovima u slikarstvu potpuno otvorio.
Za života je svoja dijela zavještao Republici Bosni i Hercegovini,
izuzev dijela koja se nalaze kod privatnih lica i institucija.Danas
se njegova zaostavšina nalazi u Umjetničkoj galeriji Bosne i
Hercegovine.
Selman je bio umjetnik skromne biografije. Za života su o njemu
pisali «da ne može biti dobar umjetnik zbog idejnih pogleda».
Uz ocjene da Selmanov životni put nije bio nimalo lagan, štampa i
mnogi kritičari ističu da je bio jedan od najboljih slikara, ne samo
u BiH, nego i prethodnoj Jugoslaviji. Svi koji su ga poznavali i
koji su o njemu pisali ističu njegovu jednostavnost, izuzetnu
povučenost, skromnosti krajnju principijelnost. Za njega su
štafelaj, platno i boje-koje je sam spravljao(najčešće zato što imao
novac da ih kupuje) bili i život i prodica, i utjeha, i osnovna
preokupacija cjelokupnog životnog interesovanja.
Jedina izložba koja je organizovana u Selmanovom rodnom gradu-
Pljevljima bila je od 31. marta do 9. aprila 1987. godine. Na toj
izložbi vidio se uticaj Tartaglije na njegovo dijelo, posebno preko
autoportreta na naranđžastoj podlozi, dok na «Autoportretu sa
jabukama» iz profila se otkrivaju sve njegove karakterne osobine.
Ženski aktovi bili su inače najbrojniji u Selmanovom figurativnom
slikarstvu. Ovim slikama kritičari ga upoređuju sa Anri Matisom,
zbog dekorativnosti pozadinskih panoa, dvodimenzijalnosti boja
slobodno upotrebljenih nezavisno od lokalne boje.
Njegova najpoznatija dijela su : Ponjave, Plave vaze, Veze na
zelenoj ponjavi, Mahrame, Dunje, Autoportret sa jabukama.
Behaudin
Selmanović – Selman, umro je u Sarajevu u Noći između 31. januara i
1. februara 1972. godine, a sahranjen je 3. februara, na groblju
«Bare», uz sve Komemorativne Počasti.
SLIKE
|